ПОСЛУГИ РАЦС ПОВЕРТАЮТЬСЯ В УСІ ГРОМАДИ
24 травня Президент підписав Закон щодо забезпечення права громадян на доступ до державної реєстрації актів цивільного стану у зв’язку з укрупненням територіальних громад (колишній законопроект 4382).
Цей досить простий крок важко переоцінити. Адже він одночасно вирішує відчутну проблему та дає нові можливості громадам.
Проблема була пов’язана з відсутністю повноважень у сфері РАЦС в колишніх міст обласного значення. З дня опублікування закону усі громади отримали рівні повноваження щодо реєстрації народження, шлюбу, смерті.
Що далі?
1. Важливо, щоб кожна громада, яка досі не виконувала повноважень у сфері РАЦС або втратила їх після укрупнення, – взяла такі повноваження.
Для цього треба визначити відповідальний виконавчий орган місцевої ради та уповноважити посадових осіб такого органу на цей напрямок. В тому числі треба визначити посадову особу, відповідальну за зберігання бланків свідоцтв.
2. Другим важливим кроком є забезпечення доступності послуг РАЦС у колишніх сільських, селищних, міських радах, що увійшли до складу укрупненої територіальної громади з містами обласного значення. Найпростішим варіантом є уповноваження старост.
Але також це можуть бути адміністратори ЦНАП (на віддалених робочих місцях) чи інші посадові особи виконавчих органів. Усі можливості, в тому числі номерні гербові печатки для достатньої кількості посадовців законодавством передбачені. Отже, послуги РАЦС тепер повинні повернутися у всі громади і надаватися швидко як і до укрупнення.
ОМС можуть скористатися рекомендаціями експертів Програми «U-LEAD з Європою», де все детально розписано (але з «коригуванням», що і колишні міста обласного значення вже отримали ці повноваження) та наданими зразками рішень (Про здійснення повноважень у сфері державної реєстрації актів цивільного стану).
3. Також важливо, щоб ці три прості, але одночасно найпотрібніші людям послуги РАЦС брали і ОМС у старих райцентрах та власне у колишніх містах обласного значення, навіть попри існування там відповідних підрозділів Мін‘юсту. Особливо це актуально для якісного функціонування ЦНАП. Адже ці послуги відтепер можуть легко надаватися безпосередньо у ЦНАП, без зайвих передач документів і невідкладно.
Це також відкриває нові можливості ЦНАП надавати комплексні послуги (групи послуг), що випливають від таких життєвих подій як народження, шлюб, смерть. Адже з них часто випливають і реєстрація місця проживання, паспортні послуги, державні допомоги та субсидії тощо. Власне з послугами РАЦС ЦНАП набуває нової якості.
4. Не критично, що на цьому етапі зберігається дублювання функцій ОМС з Мін’юстом. В міру зменшення навантаження на органи Мін’юсту держава зможе оптимізувати їх територіальну мережу та чисельність. На перспективу самому Мін’юсту не будуть потрібні підрозділи ДРАЦС, оскільки завданням міністерства є формування державної політики, а не поточне адміністрування.
5. До речі, останнім часом з’являється інформація, що окремі громади, які десятки років виконували повноваження РАЦС, позбавляються доступу до автоматизованого робочого місця ДРАЦС в частині реєстрації народження дитини. Наразі не зрозуміло, на якій підставі це відбувалося. Можливо, так стимулюється загалом правильний проект «єМалятко».
Але треба наголосити, що і людині у сільській місцевості краще, і працівнику ОМС легше самому зареєструвати народження дитини і одразу видати свідоцтво про народження, аніж їздити за документом до райцентру в Мін’юст.
За законом – це повноваження територіальних громад, і жоден державний орган не може чинити перешкод у виконанні повноважень іншим органом влади (ОМС). Комплексні послуги повинні впроваджуватися з розумом, і мати альтернативний характер на вибір споживача.